Prawidłowa eksploatacja agregatu prądotwórczego.
W obecnych czasach w większości gospodarstw domowych czy firm na wyposażeniu znajduje się agregat prądotwórczy. Większość urządzeń, które na co dzień użytkujemy wymaga zasilania prądem, więc agregat jest często niezbędnym dodatkiem zapewniającym ciągłość dostępu do energii elektrycznej. Warto zapoznać się z naszymi poradami dotyczącymi eksploatacji i serwisowania agregatu aby urządzenie mogło służyć nieprzerwanie przez wiele lat.
Spis treści:
Zakup agregatu prądotwórczego – co dalej?
Kiedy decyzja o zakupie agregatu prądotwórczego zapadła, należy właściwie dobrać to urządzenie do swoich potrzeb. Jak to zrobić opisujemy w innych naszych artykułach oraz w opisach kategorii; można się również skontaktować z nami – chętnie pomożemy w wyborze, wytłumaczymy niejasności i podpowiemy jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Państwa aby zapewnić bezpieczeństwo energetyczne w domu czy w pracy. W tym artykule podpowiemy jak właściwie postępować z agregatem prądotwórczym do samodzielnego serwisowania po dokonaniu zakupu, tak aby cieszyć się nim jak najdłużej.
Pierwszą czynnością, jakiej należy dokonać po rozpakowaniu sprzętu jest poskładanie agregatu do formy ostatecznej. W przypadku agregatów ramowych bez dodatkowego wyposażenia wystarczy sprawdzić optycznie stan urządzenia, natomiast przy sprzętach wyposażonych w zestawy transportowe (kółka) lub rozruch elektryczny należy przed kolejnymi krokami zamontować dodatkowe wyposażenie, ponieważ agregaty są dostarczane w stanie suchym i w takim stanie można jeszcze agregat stawiać w różnych pozycjach, np. „na boku”, które ułatwią zamontowanie kół czy podłączenie akumulatora.
Kolejnym krokiem przed pierwszym rozruchem jest zalanie silnika olejem. Ze względu na warunki transportu agregaty są sprzedawane w stanie suchym, bez oleju i paliwa. Po wykręceniu bagnetu z wlewu oleju na silniku, mogą się na nim znajdować śladowe ilości oleju – nie należy się tym sugerować i uzupełnić olej do połowy wysokości bagnetu (olej powinien być widoczny w połowie wlewu). Rodzaj, oznaczenie i ilość oleju są zawsze podawane w instrukcji obsługo zakupionego sprzętu. W naszych warunkach klimatycznych najczęściej stosuje się olej mineralny 15W40 lub półsyntetyczny 10W40. Nie należy stosować olejów syntetycznych, ponieważ w agregatach prądotwórczych stosowane są silniki o konstrukcji gaźnikowej, natomiast oleje syntetyczne są przeznaczone do stosowania w silnikach posiadających wtrysk paliwa (bardziej szczelna, doskonalsza konstrukcja). Brak oleju lub jego niski poziom w silnikach wyposażonych w czujnik oleju zaskutkuje brakiem możliwości uruchomienia silnika, gorzej jest z silnikami bez czujnika – można będzie je uruchomić ale spowoduje to zatarcie silnika.
Po uzupełnieniu silnika olejem, następną czynnością jest zatankowanie zbiornika odpowiednim paliwem. Należy przy tym pamiętać, że agregat benzynowy tankujemy benzyną PB95 i nie stosujemy ulepszonych wersji typu benzyna PB98, Verva, itp., ponieważ te benzyny mają wyższą temperaturę spalania i stosowanie takiego paliwa spowoduje wypalenie gniazd zaworowych w silniku. Agregat Diesel'a należy tankować olejem napędowym.
Po zatankowaniu zbiornika należy przystąpić do pierwszego rozruchu urządzenia. W agregatach wyposażonych w cięgno ssania należy wyciągnąć cięgno do oporu i po odpaleniu, po 5-10 sekundach cofnąć je najpierw do połowy, a następnie do końca aby silnik wyrównał pracę. W agregatach wyposażonych w automatyczne ssanie tą czynność pomijamy.
Aby odpalić silnik w przypadku agregatu prądotwórczego z elektrycznym rozruchem należy przekręcić kluczyk lub wcisnąć przycisk do pozycji „rozruch”, przytrzymać przez kilka sekund aby przewody paliwowe i gaźnik (pompa wtryskowa w Diesel'u) zassały paliwo, a następnie cofnąć kluczyk. Jeżeli silnik nie zastartował podczas pierwszej próby – ponowić ją, tym razem przytrzymując kluczyk lub przycisk w pozycji startowej kilka sekund dłużej.
W przypadku agregatu z rozruchem ręcznym (zawsze przed pociągnięciem należy wyciągnąć luźną część linki do uzyskania lekkiego oporu - około 10 cm) pociągnąć linkę 2-3 razy bez próby odpalenia (aby napełnić przewody paliwowe i gaźnik/pompę wtryskową paliwem). Następnie należy energicznie pociągnąć za linkę – silnik powinien się uruchomić za pierwszym lub drugim razem. Po uruchomieniu należy odczekać 1-2 minuty aby agregat rozgrzał silnik i wyrównał pracę, po czym można już korzystać z niezależnego zasilania.
Jak prawidłowo użytkować agregat prądotwórczy?
Aby generator prądotwórczy służył długo należy odpowiednio o niego zadbać. Istotną sprawą, mającą wpływ na żywotność urządzenia jest jego właściwe obciążanie. Do prawidłowej pracy agregatu wymagane jest obciążenie go poborem prądu w granicach 20-75% mocy roboczej. Zbyt niski pobór będzie powodował brak możliwości wzbudzenia prądnicy do pracy, zbyt wysoki pobór prądu spowoduje przeciążanie prądnicy, czego następstwem będzie jej stopniowe uszkadzanie i w konsekwencji spalenie. Krótkotrwale można agregat obciążać na 90-100% mocy znamionowej, np. w sytuacji kiedy do agregatu o mocy znamionowej 2kW trzeba podłączyć czajnik o poborze 2kW – czas zagotowania wody w czajniku jest uważany za pracę krótkotrwałą. Przy zasilaniu awaryjnym domów czy firm nie można mówić o krótkotrwałym obciążeniu – nie ma możliwości przewidzenia jak długo potrwa awaria i dlatego agregaty do takiego użytku powinny być dobierane z założeniem długotrwałej pracy.
Kolejną ważną rzeczą przy eksploatacji agregatu jest utrzymywanie go w stanie gotowości do pracy. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby agregat był czysty – zakurzone czy zabłocone urządzenie przed ponownym uruchomieniem należy doprowadzić do takiego stanu, żeby kurz i brud nie przeszkadzał w pracy mechanizmów i nie dostawał się do filtra powietrza.
Przed użyciem należy sprawdzić stan filtra powietrza, szczególnie jeśli agregat pracuje w warunkach dużego zapylenia oraz zbadać stan poziomu oleju. Filtr powietrza powinien być czysty i niezapylony, natomiast poziom oleju powinien być widoczny na bagnecie pomiędzy zaznaczonymi kreskami minimum i maksimum. Przy walizkowych agregatach inwerterowych należy pamiętać aby nie stawiać ich podczas pracy na zapylonym podłożu – te agregaty zasysają powietrze do pracy „od spodu” i stojąc na kurzu czy pyle będą „zaciągać” go do filtra co spowoduje jego szybkie zapchanie i nieefektywną pracę a w konsekwencji znacznie szybsze wyeksploatowanie silnika.
Podczas użytkowania agregatu prądotwórczego należy również pamiętać o regularnych wymianach oleju, filtrów powietrza i paliwa oraz przeglądach i regulacjach, które należy wykonać w serwisie.
Bardzo ważną czynnością w obsłudze generatora prądu jest jego tankowanie. Oprócz zakupu właściwego paliwa należy zadbać aby było ono dobrej jakości. I wbrew pozorom nie chodzi o paliwo ze znanych stacji czy zawierające jakieś dodatki polepszające osiągi. Aby paliwo było dobrej jakości musi być przede wszystkim świeże. Obecnie w każdym paliwie są zawarte różne biododatki, które ulegają naturalnej degradacji i powodują utratę właściwości palnych benzyny czy oleju napędowego. Stabilność benzyny jest określana przez producentów na około 1 miesiąc, oleju napędowego na około 3 miesiące, co oznacza, że po tym czasie paliwo stopniowo traci swoje właściwości. Przy założeniu pracy awaryjnej agregatu nie warto więc kupować paliwa „na zapas”. Należy pamiętać o tym, że samochód pracuje praktycznie codziennie i nawet jak zostanie zatankowany starszym paliwem to ma co najmniej 4 cylindry, które poradzą sobie z paliwem o obniżonej wartości ale mniejsze agregaty mają tylko jeden cylinder, który musi dostać paliwo dobrej jakości aby odpalić na ręcznym rozruszniku. W agregatach benzynowych, przed dłuższym postojem urządzenia warto zlać paliwo z gaźnika, aby przy następnym rozruchu nie męczyć się z odpaleniem silnika na odparowanej benzynie, która oprócz wytrącania się biododatków traci soją liczbę oktanową, ponieważ gaźnik jest częścią otwartą – posiada odpowietrzenie.
Interwały serwisowe – kiedy należy chwycić za narzędzia?
Każdy agregat ma w swojej instrukcji obsługi zawarte informacje na temat terminów wymian oleju oraz przeglądów regulacyjnych potrzebnych do prawidłowej pracy. Najczęściej pierwsza wymiana oleju jest sugerowana po 20 godzinach pracy. Mniejsze agregaty nie są zwykle wyposażone w liczniki motogodzin, aby wyliczyć czas pracy można w danych technicznych sprawdzić pojemność zbiornika paliwa oraz zużycie paliwa na godzinę i w łatwy sposób przeliczyć czas na ilość pełnych zbiorników. Kolejne wymiany oleju zwykle następują co 50 motogodzin w przypadku urządzeń pracujących w ciężkich warunkach i co 100 motogodzin dla urządzeń pracujących w warunkach idealnych. Przy wymianach oleju należy pamiętać aby stosować olej o parametrach przewidzianych przez producenta silnika i jeżeli silnik jest wyposażony w filtr oleju również wymieniać go przy każdej zmianie oleju. Filtr powietrza wymienia się w razie potrzeby ale należy sprawdzać jego stan co 10-20 godzin pracy. Podobnie postępuje się z filtrem paliwa – wymiana jest zwykle podyktowana nierówną pracą silnika i problemami z odpaleniem agregatu. Zewnętrzne filtry paliwa montowane na przewodzie paliwowym można sprawdzać optycznie i wymienić samodzielnie, natomiast filtry wbudowane w zbiornik paliwowy najlepiej wymienić w serwisie.
Najczęstsze awarie agregatów prądotwórczych.
Większość problemów z pracą agregatu można wyeliminować stosując się do powyższych zasad postępowania z urządzeniem, ale nie da się uchronić przed awariami w 100 procentach. Poniżej przedstawimy Państwu listę najczęstszych usterek i sposoby naprawy urządzenia we własnym zakresie jeżeli jest to możliwe do wykonania przez Użytkownika. Przyczyn awarii zwykle może być kilka i najlepiej sprawdzić po kolei wszystkie.
Nie można uruchomić silnika.
-
niski stan oleju – należy uzupełnić olej do wymaganego stanu;
-
brak paliwa – należy zatankować zbiornik;
-
zamknięty kranik paliwa – należy ustawić kranik w pozycję „otwarty”;
-
stare, zwietrzałe paliwo w gaźniku – należy spuścić paliwo z gaźnika poprzez poluzowanie śrubki na zewnątrz dolnej części komory gaźnika i zatankować zbiornik świeżym paliwem;
-
brak iskry – należy wykręcić świecę, sprawdzić iskrę poprzez założenie na nią z powrotem cewki zapłonowej i dotykając gwintem świecy do ramy agregatu ciągnąć za szarpak obserwując czy między elektrodą a gwintem świecy przeskakuje iskra; przy braku iskry należy wymienić świecę i sprawdzić ponownie, a jeśli to nie pomoże konieczna może być wymiana cewki zapłonowej – najlepiej w serwisie;
-
zapchany filtr powietrza – należy wyczyścić lub wymienić filtr powietrza;
Silnik odpala i po chwili gaśnie.
-
przymknięty kranik paliwa – grawitacyjnie ścieka paliwo powoli i napełnia komorę gaźnika, przez co silnik chwilę pracuje, dopóki wystarczy paliwa w komorze - należy ustawić kranik w pozycję „otwarty”;
-
zapchany filtr powietrza – należy wyczyścić lub wymienić filtr powietrza;
-
niski poziom paliwa – szczególnie w dużych, płaskich zbiornikach niewielka ilość paliwa tworzy zbyt cienką warstwę w zbiorniku aby silnik prawidłowo pracował – należy dolać paliwa;
-
rozregulowane luzy zaworowe – należy udać się do serwisu na regulację;
Nierówna praca silnika.
-
nie cofnięte cięgno ssania – cofnąć cięgno ssania;
-
niski poziom paliwa – jak w punkcie wyżej;
-
zapchany filtr powietrza - należy wyczyścić lub wymienić filtr powietrza;
-
zapchany filtr paliwa – jeżeli filtr jest dostępny z zewnątrz należy go wymienić, jeśli jest wbudowany w zbiornik należy się udać do serwisu;
-
stare, zwietrzałe paliwo – paliwo, które starciło swoją stabilność należy zlać (również z gaźnika) i zutylizować a do zbiornika zatankować świeżego paliwa;
-
rozregulowany gaźnik – należy udać się do serwisu na regulację;
-
zanieczyszczona sadzą świeca zapłonowa – wyczyścić lub wymienić świecę, jeżeli problem się powtarza, przyczyna leży w niewłaściwym procesie spalania i należy się udać do serwisu;
-
nieprawidłowa szczelina między elektrodami – należy ustawić właściwą szczelinę zgodnie z wytycznymi producenta;
Agregat nie daje prądu mimo równej pracy silnika.
-
włącznik AC w pozycji OFF – należy ustawić włącznik AC w pozycję ON;
-
bezpiecznik AC w pozycji OFF – należy ustawić bezpiecznik w pozycję ON, jeżeli bezpiecznik się cofa (wyłączenie nastąpiło w wyniku przeciążenia) należy poczekać do schłodzenia prądnicy (3-5 min.) i spróbować ponownie;
-
luźne styki na prądnicy – należy sprawdzić styki i dokręcić w miarę potrzeby;
-
uszkodzony AVR – należy się udać do serwisu;
W pozostałych przypadkach awarii należy się skontaktować z serwisem i nie naprawiać agregatu na własną rękę, ponieważ najczęściej generuje to dodatkowe problemy i wydłuża czas naprawy. Aby ustalić powód awarii serwis musi otrzymać agregat zmontowany w całości aby wyeliminować po kolei wszystkie możliwe przyczyny niesprawności. Przekazując urządzenie do serwisu należy w miarę szczegółowo opisać jak doszło do awarii i jakie podjęto czynności w kierunku przywrócenia agregatu do pracy – to znacznie ułatwi serwisantowi znalezienie przyczyny i przyspieszy naprawę urządzenia.
Sprawdź nasz asortyment w kategorii agregaty prądotwórcze, znajdziesz tam szeroką gamę omawianych tu produktów.
Jeżeli jednak jest produkt, którego nie mamy w naszej ofercie, a Ty chciałbyś go kupić u nas, złóż zamówienie wykorzystując formularz, lub zadzwoń +48 501 043 014, a chętnie spełnimy Twoje oczekiwania.
Jeśli masz jakieś wskazówki, lub chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami, zapraszamy do komentowania.