Zmieniamy się dla Ciebie!
Teraz 
jeszcze więcej produktów, lepsza funkcjonalność! Łatwiejsze zakupy!

Producenci
Chmura tagów
Porady eksperta

Czy benzynę E10 można stosować w silnikach gaźnikowych?

0
Czy benzynę E10 można stosować w silnikach gaźnikowych?

Czy benzynę E10 można stosować w silnikach gaźnikowych?



Od 1 stycznia 2024 etylina PB95 będzie zawierać do 10% biokomponentów i będzie oznaczona E10. Czy można ją stosować w silnikach gaźnikowych?

Spis treści:
1. Czym jest etylina E10?
2. Zalety i wady stosowania benzyny E10.
3. Czy można stosować etylinę E10 w silnikach gaźnikowych?
4. Czy benzyna E10 jest szkodliwa dla silników gaźnikowych?
5. Jak stosować etylinę E10 w silnikach gaźnikowych?

1. Czym jest etylina E10?

W obecnej chwili na stacjach paliwowych mamy dostępną benzynę PB95, która według oznaczenia europejskiego spełnia normę E5. Oznacza to, że etylina PB95 zawiera do 5% biokomponentów czyli w praktyce bioetanolu. Bioetanol, zwany też alkoholem rolniczym jest alkoholem wytwarzanym w procesie fermentacji i destylacji biomasy (jako odnawialnego źródła węgla) czyli w praktyce z odpadów rolniczych oraz komunalnych lub podobnie jak etanol z pełnowartościowych roślin takich jak trzcina cukrowa, buraki, ziemniaki czy zboża.
W przypadku benzyny E10 zawartość bioetanolu w mieszaninie wynosić będzie do 10%.
Zwiększenie procentowego stężenia alkoholu w etylinie ma przynieść obniżenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery oraz obniżenie ceny litra produktu końcowego.

2. Zalety i wady stosowania benzyny E10.

Niewątpliwą zaletą wprowadzenia wzbogaconej etyliny E10 jest właśnie działanie proekologiczne -  obniżenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery jest jedną z przyczyn, dla których ośrodki naukowe bezustannie pracują nad wyeliminowaniem jak największej ilości szkodliwych substancji z oparów wydechowych silników spalinowych.
Kolejnym atutem E10 ma być niższa, w porównaniu z E5, cena litra benzyny E10. Zwiększenie ilości dodatków organicznych powoduje obniżenie kosztów produkcji paliwa, co powinno się przełożyć na różnicę oscylującą wokół 20-30 groszy na litrze czyli około 3-5% niższą cenę końcową.
Cena ma być również bardziej stabilna, ponieważ zwiększenie udziału bioetanolu powoduje, że cena w pewnym stopniu uniezależnia się od wahań cen ropy na rynkach światowych.
Na tym w zasadzie kończą się zalety wprowadzanego właśnie paliwa, wad niestety jest znacznie więcej.
Po pierwsze – im wyższa zawartość alkoholu w paliwie tym niższe zdolności smarne paliwa, w samym silniku podzespoły są wprawdzie smarowane olejem ale układ paliwowy (np. pompa paliwa/wtryskowa) korzystają z właściwości smarnych paliwa a benzyna ze zwiększoną ilością bioetanolu jest znacznie bardziej „sucha” niż bez biododatków.
Drugim mankamentem stosowania etyliny E10 jest jej niższa kaloryczność, co oznacza zmniejszenie mocy silnika. W przypadku silników samochodowych spadek mocy określa się na około 4-5%, na silnikach gaźnikowych montowanych w agregatach prądotwórczych, kosiarkach czy urządzeniach budowlanych na razie nikt nie przeprowadzał testów z użyciem biopaliw, więc nie możemy podać konkretnych, sprawdzonych wartości ale należy spodziewać się znacznie większego spadku ze względu na niższą wydajność silników gaźnikowych w stosunku do tych z wtryskiem paliwa.
Kolejną wadą jest wyższe spalanie takiego paliwa, nie są to wprawdzie zauważalne wartości ponieważ różnica wynosi od 1,5 do 5%  ale przy również niewielkiej różnicy w cenie zakupu benzyny E10 ekonomicznie wychodzi na to samo.
Przy starszych silnikach, szczególnie tych o konstrukcji gaźnikowej oprócz powyższych wad, należy się również spodziewać szybszego zużycia uszczelek, węży i elementów aluminiowych. Wyższa zawartość alkoholu powodować będzie zwiększone parcienie elementów gumowych (węże paliwowe, uszczelki, uszczelniacze metalowo-gumowe) i szybsze utlenianie się wierzchnich warstw aluminium co prowadzi do powstawania wżerów na takich elementach.

3. Czy można stosować etylinę E10 w silnikach gaźnikowych?

Odpowiedź generalnie brzmi TAK, jednak nie dotyczy wszystkich silników. Silniki z gaźnikami membranowymi (znaczna większość silników dwusuwowych jest wyposażona w gaźniki membranowe) będą narażone na dużo szybsze zużycie membran. Poza tym, ze względu na zmniejszenie właściwości smarnych benzyny E10, mieszanka paliwowa do silników dwusuwowych musi zostać dodatkowo wzbogacona większą ilością oleju – producenci dwusuwów już podają różne stosunki benzyna/olej dla etylin E5 i E10.
Gaźnikowe silniki czterosuwowe produkowane od około 5 lat są już przystosowane do pracy na etylinie E10 ale w każdym przypadku potwierdzić należy tą informację w instrukcji obsługi konkretnego producenta. W obecnej chwili znaczna większość agregatów prądotwórczych, motopomp, zagęszczarek czy kosiarek jest wyposażona właśnie w silniki gaźnikowe i w instrukcjach obsługi są zawarte dane dopuszczonego do stosowania paliwa.

HONDA, BRIGGS&STRATTON, LONCIN, ZONSHEN od kilku lat produkują silniki z normą spalania EURO5 i te są przystosowane do zasilania biopaliwami z wysoką zawartością bioetanolu.

4. Czy benzyna E10 jest szkodliwa dla silników gaźnikowych?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jak wspomnieliśmy powyżej w silnikach gaźnikowych spodziewać się należy szybszego zużywania elementów gumowych i aluminiowych. Nie można na razie określić w jak dużym stopniu będzie to zjawisko powszechne i powtarzalne, ponieważ benzyna E10 jest na razie zbyt krótko stosowana na zachodzie Europy i do tej pory jej udział w ogólnej sprzedaży etylin wyniósł tylko kilkanaście procent. Dopóki nie zostaną przeprowadzone konkretne badania nad tym problemem trudno jest spekulować nad jej szkodliwością. Na pewno silniki gaźnikowe są konstrukcją starszą niż wtryskowe, są też mniej „szczelne” jeśli chodzi o dostarczanie mieszanki do komory spalania (gaźniki posiadają odpowietrzenie), dzięki czemu alkohol zawarty w paliwie będzie szybciej odparowywał niż w silnikach z wtryskiem, co będzie prowadziło do „gęstnienia” benzyny, a w konsekwencji do zapychania dysz gaźnika. W obecnej chwili stabilność benzyny E5 według danych producentów paliwa wynosi 1 miesiąc, przy zwiększeniu zawartości alkoholu okres ten na pewno się skróci, więc w silnikach gaźnikowych, szczególnie jednocylindrowych należy się spodziewać problemów z uruchomieniem urządzeń po dłuższym postoju.

5. Jak stosować etylinę E10 w silnikach gaźnikowych?

Producenci silników gaźnikowych, tak jak wspominaliśmy powyżej, dopuszczają stosowanie etyliny E10 w swoich silnikach, jednakże zalecają aby przestrzegać pewnych zasad.
Po pierwsze w silnikach, w których przewidziany jest przestój pracy powyżej 3 tygodni należy pozbyć się paliwa z gaźnika oraz zbiornika, a przed kolejnym uruchomieniem zatankować zbiornik świeżo zakupionym paliwem. Niezalecane jest robienie „zapasów” etyliny E10, tego rodzaju benzynę należy kupować w takiej ilości, aby zużyć ją w ciągu 1-2 tygodni.
Firma Briggs&Stratton zaleca stosowanie dodatków stabilizujących paliwo np. Fuel Fit własnej produkcji, przy każdorazowym tankowaniu silnika, w celu zapewnienia stałych parametrów benzyny.
Z kolei firmy Honda, Zongshen i Loncin sugerują stosowanie dodatków ogólnodostępnych ale rekomendują dobieranie dodatków po zapoznaniu się z instrukcją obsługi, w której opisane są dopuszczane przez producenta parametry stabilizatorów paliwa.

Jeżeli mają Państwo wątpliwości czy Państwa silnik jest przystosowany do zasilania benzyną E10 to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego – zawsze chętnie staramy się pomóc w znalezieniu odpowiedzi i przekazać naszą wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną.


Jeżeli jest produkt, którego nie mamy w naszej ofercie, a Ty chciałbyś go kupić u nas, złóż zamówienie wykorzystując formularz, lub zadzwoń +48 501 043 014, a chętnie spełnimy Twoje oczekiwania.

Jeśli masz jakieś wskazówki, lub chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami, zapraszamy do komentowania.

 

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl